Famna

Famna
Uppdragsgivare: Famna
Visuell identitet
2024
Famna är en intresseorganisation för idéburna aktörer inom vård, omsorg och socialt arbete. Famna arbetar för att stärka och synliggöra den idéburna sektorn i Sverige, och driver frågor om bland annat likvärdiga villkor, ökad kvalitet i vården och omsorgen, samt bättre möjligheter till upphandling.
Den visuella identiteten betonar Famnas roll som synliggörare och är inspirerat av markeringspennor, både vad gäller grafiskt uttryck och färgpalett. Konceptet kan användas för att skapa olika grafiska element utifrån behov vilket gör identiteten hållbar över tid. Typografin har en seriös grundton men rymmer också möjligheter till variation.









SAK Årsbok

SAK årsbok
Uppdragsgivare: SAK
Art direction och formgivning av bok
2021
”Rådande Situation” är Sveriges Allmänna Konstförenings (SAK) årsbok för 2020. Boken är både en vinstkatalag för föreningens årliga konstlotteri, såväl som en essäbok med texter om konstens tillstånd i Sverige.
Bokens omslag, utformat som ett paket med folierad tejp, associerar till brådskande budskap och att öppna upp emballage kring konstverk. I inlagan varvas redovisande katalogbilder av verken med ”bakom kulisserna”-bilder från fotograferingen.










Kollektivet

Kollektivet
Utgivning, formgivning, redaktion och text till bok.
2017
Fotografen José Figueroa har under tre års tid fotograferat in i Stockholms tunnelbanetåg. Han har tagit över 150 000 bilder under 72 kvällar. 123 av bilderna är samlade i boken ”Kollektivet – människor i Stockholms tunnelbana”.
Omslagets foliepräglade omslagsgrafik refererar till tunnelbanevagnar och bildsekvenser. Layouten av inlagan är inspirerad av förbipasserande tåg.
Utöver formgivning och utgivning har Pasadena Studio även skrivit bokens intervju med José Figueroa. Boken innehåller också ett förord av Susanna Alakoski.





Kurioso

Kurioso
Uppdragsgivare: Sörmlands Museum
Visuell identitet / Webb / Löpande produktion
2018–2022
Kurioso är en konstfestival för barn. Under tre veckor vartannat år går arrangörer från hela Sörmlands län samman för att erbjuda konstupplevelser för små och stora.
Det lekfulla visuella språket för festivalen utgår från nyfikenhet (curioso = nyfikenhet på italienska) och konst som en upplevelse för alla sinnen. Typografi och färger adderar igenkänningsbarhet till den visuella identiteten.
Tillsammans med Strollo & Co tog vi även fram festivalens hemsida, kurioso.se.










World Water Week

World Water Week
Uppdragsgivare: SIWI
Visuell identitet
2019
World Water Week är världens ledande konferens om globala vattenfrågor. Varje år samlas deltagare från hela världen för att nätverka och diskutera allt från livsmedelssäkerhet och hälsa till jordbruk, teknik, biologisk mångfald och klimatkrisen. Arrangör är SIWI, Stockholm International Water Institute.
Med utgångspunkt i SIWI:s befintliga visuella identitet avgränsade vi en färgpalett och skapade ett system av grafiska element som associerar till nätverkande och vatten. Elementen kan användas både som identitetsskapande dekor och som informationsbärare.









NOD

NOD
Uppdragsgivare: NOD
Visuell identitet / löpande produktion
2019–2025
NOD – Nationellt organ för dialog och samråd mellan regeringen och det civila samhället – är en struktur för samverkan. NOD spänner över alla sakpolitiska områden och arbetar med att underlätta möten mellan offentliga aktörer och organisationer från civilsamhället.
Den visuella identiteten kommunicerar NOD:s gränsöverskridande och sammanbindande roll. De grafiska elementen, som utgår från logotypen, kan på olika vis användas för att illustrera strukturen och de modeller och processer som är en del av NOD:s verksamhet.











Ungdomens Nykterhetsförbund

Ungdomens Nykterhetsförbund
Uppdragsgivare: Ungdomens Nykterhetsförbund
Visuell identitet
2018
Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, vill vara en aktiv röst i alkoholdebatten och samtidigt vara en inspirerande samlingspunkt för unga. De visuella elementen byggs upp av metaforer för röst och ljud och understryker förbundets roll som röstbärare. En modern färgpalett och en kreativ användning av elementen skapar ett lekfullt och energiskt formspråk – vilket speglar den energi som de unga aktivisterna i förbundet bär på. Logotypen är en utveckling och modernisering av UNF:s tidigare logotyp.











Folkbildningsrådet

Folkbildningsrådet
Uppdragsgivare: Folkbildningsrådet
Visuell identitet / Löpande produktion
2014–2025
Den visuella identitetens kärna utgår från att Folkbildningsrådet är en aktör i ett ständigt pågående flöde, där de fördelar och följer upp statsbidrag till folkhögskolor och studieförbund. Logotypens bindestreck är placerade som in- och utgångar och kan kopplas ihop med organisationsmodeller. Strecken kan även användas fritt som dekorelement.
Illustrationer till webb och rapportomslag skapas av Emma Hanquist utifrån den visuella identitetens färgpalett.











Vårsalongen

Vårsalongen 2013
Uppdragsgivare: Liljevalchs Konsthall
Uppdrag: Visuell identitet
2013
Vårsalongen är en jurybedömd utställning som står öppen för alla att söka till. Utställningen är folklig och bred, den har något för alla och är omöjlig att inte tycka om. Som en påse lösgodis. Det visuella konceptet refererar till den klassiska prickiga godispåsen.
De små prickarna i bakgrunden på affischen representerar antalet personer som sökte till 2013 års vårsalong, 2183 stycken. Antalet stora cirklar – som tillsammans bildar utställningsnamnet – motsvarar antalet deltagare, 157 personer. På så sätt åskådliggörs att alla som söker till Vårsalongen bidrar till slutresultatet.






Recent Comments