World Water Week
World Water Week
Uppdragsgivare: SIWI
Utveckling av visuell identitet
2019
World Water Week är världens ledande konferens om globala vattenfrågor. Varje år samlas deltagare från hela världen för att nätverka och diskutera allt från livsmedelssäkerhet och hälsa till jordbruk, teknik, biologisk mångfald och klimatkrisen. Arrangör är SIWI, Stockholm International Water Institute.
Med utgångspunkt i SIWI:s befintliga visuella identitet avgränsade vi en färgpalett och skapade ett system av grafiska element som associerar till nätverkande och vatten. Elementen kan användas både som identitetsskapande dekor och som informationsbärare.
SAK Årsbok
SAK årsbok
Uppdragsgivare: SAK
Art direction och formgivning av bok
2021
”Rådande Situation” är Sveriges Allmänna Konstförenings (SAK) årsbok för 2020. Boken är både en vinstkatalag för föreningens årliga konstlotteri, såväl som en essäbok med texter om konstens tillstånd i Sverige.
Bokens omslag, utformat som ett paket med folierad tejp, associerar till brådskande budskap och att öppna upp emballage kring konstverk. I inlagan varvas redovisande katalogbilder av verken med ”bakom kulisserna”-bilder från fotograferingen.
Kollektivet
Kollektivet
Utgivning, formgivning, redaktion och text till bok.
2017
Fotografen José Figueroa har under tre års tid fotograferat in i Stockholms tunnelbanetåg. Han har tagit över 150 000 bilder under 72 kvällar. 123 av bilderna är samlade i boken ”Kollektivet – människor i Stockholms tunnelbana”.
Omslagets foliepräglade omslagsgrafik refererar till tunnelbanevagnar och bildsekvenser. Layouten av inlagan är inspirerad av förbipasserande tåg.
Utöver formgivning och utgivning har Pasadena Studio även skrivit bokens intervju med José Figueroa. Boken innehåller också ett förord av Susanna Alakoski.
Kurioso
Kurioso
Uppdragsgivare: Sörmlands Museum
Visuell identitet / Webb
2018
Kurioso är en konstfestival för barn. Under tre veckor vartannat år går arrangörer från hela Sörmlands län samman för att erbjuda konstupplevelser för små och stora.
Det lekfulla visuella språket för festivalen utgår från nyfikenhet (curioso = nyfikenhet på italienska) och konst som en upplevelse för alla sinnen. Typografi och färger adderar igenkänningsbarhet till den visuella identiteten.
Tillsammans med Strollo & Co tog vi även fram festivalens hemsida, kurioso.se.
NOD
NOD
Uppdragsgivare: NOD
Visuell identitet
2019
NOD – Nationellt organ för dialog och samråd mellan regeringen och det civila samhället – är en struktur för samverkan. NOD spänner över alla sakpolitiska områden och arbetar med att underlätta möten mellan offentliga aktörer och organisationer från civilsamhället.
Den visuella identiteten kommunicerar NOD:s gränsöverskridande och sammanbindande roll. De grafiska elementen, som utgår från logotypen, kan på olika vis användas för att illustrera strukturen och de modeller och processer som är en del av NOD:s verksamhet.
Ungdomens Nykterhetsförbund
Ungdomens Nykterhetsförbund
Uppdragsgivare: Ungdomens Nykterhetsförbund
Uppdrag: Visuell identitet
2018
Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, vill vara en aktiv röst i alkoholdebatten och samtidigt vara en inspirerande samlingspunkt för unga. De visuella elementen byggs upp av metaforer för röst och ljud och understryker förbundets roll som röstbärare. En modern färgpalett och en kreativ användning av elementen skapar ett lekfullt och energiskt formspråk – vilket speglar den energi som de unga aktivisterna i förbundet bär på. Logotypen är en utveckling och modernisering av UNF:s tidigare logotyp.
Folkbildningsrådet
Folkbildningsrådet
Uppdragsgivare: Folkbildningsrådet
Visuell identitet / print
2015–2022
Den visuella identitetens kärna utgår från att Folkbildningsrådet är en aktör i ett ständigt pågående flöde, där de fördelar och följer upp statsbidrag till folkhögskolor och studieförbund. Logotypens bindestreck är placerade som in- och utgångar och kan kopplas ihop med organisationsmodeller. Strecken kan även användas fritt som dekorelement.
Illustrationer till webb och rapportomslag skapas av Emma Hanquist utifrån den visuella identitetens färgpalett.
Vårsalongen
Vårsalongen 2013
Uppdragsgivare: Liljevalchs Konsthall
Uppdrag: Visuellt koncept för 2013 års Vårsalong, print
2013
Vårsalongen är en jurybedömd utställning som står öppen för alla att söka till. Utställningen är folklig och bred, den har något för alla och är omöjlig att inte tycka om. Som en påse lösgodis. Det visuella konceptet refererar till den klassiska prickiga godispåsen.
De små prickarna i bakgrunden på affischen representerar antalet personer som sökte till 2013 års vårsalong, 2183 stycken. Antalet stora cirklar – som tillsammans bildar utställningsnamnet – motsvarar antalet deltagare, 157 personer. På så sätt åskådliggörs att alla som söker till Vårsalongen bidrar till slutresultatet.
Stuglandet
Stuglandet
Uppdragsgivare: Votum Förlag
Formgivning av bok
2017
Boken Stuglandet guidar till de över 100 öppna stugor som finns runt om i Sverige, fria för vem som helst att sova över i. Boken innehåller längre reportage, fakta och vägbeskrivningar.
Med varierad, bildrik layout och en sagoboksinspirerad typografi ska boken inspirera läsaren till att ge sig ut i det svenska stuglandet.
Text: Kjell Vowles | Foto: Moa Karlberg
Recent Comments